tag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post3331723578571345422..comments2022-12-13T16:31:14.382+02:00Comments on Asiaa päivittäistavarakaupasta: Onko Suomen päivittäistavarakauppa rajusti kilpailtu?Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-11646563982828200332013-08-20T08:19:29.139+03:002013-08-20T08:19:29.139+03:00Kiitos, hyvä huomio!Kiitos, hyvä huomio!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-81962374259052625292013-08-20T08:13:18.566+03:002013-08-20T08:13:18.566+03:00Itse vihaan jonottamista yli kaiken, se on riittäv...Itse vihaan jonottamista yli kaiken, se on riittävää syy vaihtaa kauppaa. Etenkin kun tiedän, miten helppo se on saada kuntoon.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-55616685840967577982013-08-20T08:11:43.628+03:002013-08-20T08:11:43.628+03:00Kilpailu pitää vireänä ja silloin asiakkaat täytyy...Kilpailu pitää vireänä ja silloin asiakkaat täytyy oikeasti hurmata joka päivä, koska vaihtoehtoja on. :)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-28865220781115870432013-08-19T14:16:26.231+03:002013-08-19T14:16:26.231+03:00Huomioni kiinnittyi tuohon tuoretuotteiden hinnoit...Huomioni kiinnittyi tuohon tuoretuotteiden hinnoitteluun. QR-koodiin toki saisi kaikenlaista hyödyllistä tietoa sisään, mutta nopealla aikataululla ongelmaksi muodostuu kassojen viivakoodilukijat. Nykyinen laitteisto kun ei kyseistä koodia pysty lukemaan. Nopeampi, halvempi ja tässä kohtaa tehokkaampi tapa olisi hyödyntää ns Databar-viivakoodia joka olisi luettavissa nykyisillä lukijoilla ja niihin saa myös sisällytettyä mm päiväystiedon.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-45647579573330215082013-08-17T13:01:07.829+03:002013-08-17T13:01:07.829+03:00Taas yksi syy suosia Liideliä... Tuoreus ja valiko...Taas yksi syy suosia Liideliä... Tuoreus ja valikoima parempia kuin kummassakaan duopolin ketjussa. Puhumattakaan leivistä... :) Suomen tarvittaisiin lisää kilpailua, joko muiden halpaketjujen (Aldi jne) tai yksityisten kauppojen muodossa. Molemmat haastavia vaihtoehtoja. En kannata työntekijöiden oikeuksien polkemista, mitä Lidl kuulemma on usein harrastanut.. mutta tyytymättömiä työntekijöitä (ja kauppiaita) näkyy olevan niissä supisuomalaisissa ketjuissakin.NarnianGirlhttps://www.blogger.com/profile/04111733916488169449noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-18543699226770581162013-08-17T08:23:34.702+03:002013-08-17T08:23:34.702+03:00Esimerkkinä saatavuuden harmittavasta pätkimisestä...Esimerkkinä saatavuuden harmittavasta pätkimisestä mainitsen Serlan Puoliarkki-talouspaperin. Sen tilat isojen päivittäistavarakauppojen paperiosastolla saattavat olla pitkät ajat tyhjinä. Viimeksi näin kävi nyt heinäkuussa. Sitten tuli asiaa Lidliin, jossa Puoliarkkia oli tarjousmyynnissä valtavat vuoret. Oliko Lidl ostanut tehtaan koko tuotannon? :o<br /><br />Puoliarkin saatavuuskatkoja on usein. Kerran harmistuin niin paljon, että kysyin Serlan palautelomakkeella, onko heillä tuotantovaikeuksia. Ei kuulemma ollut ja kuulemma Puoliarkkia kyllä saa hyvin varustetuista päivittäistavarakaupoista. No, ei saanut sillä hetkellä ja kesti pitkän aikaa sen jälkeenkin ennen kuin taas sai. Lidlistä en tullut tarkistaneeksi.<br /><br />Meidän ruokakauppojemme tyhjät hyllyt selittyvät todella bussilastillisilla venäläisostajia, jotka ostavat hyllyt tyhjiksi. Parkkipaikalla saattaa olla kuusi bussia odottamassa läheisiin kauppoihin pelmahtaneita shoppailijoita. Turhaa siitä tietysti on valittaa: he tuovat ison rahan Itä-Suomen kaupalle. Ongelma on aika mitätön, eikä kellekään varmasti nälkä ole sen takia tullut. :-)Anna-Liisanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-17629790536862949142013-08-16T07:31:14.698+03:002013-08-16T07:31:14.698+03:00Tämäkin pitää paikkansa. Ehkä jossain vaiheessa lo...Tämäkin pitää paikkansa. Ehkä jossain vaiheessa logistiikka kehittyy niin paljon, että pääsemme 24h rytmiin!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-27298308072248310402013-08-16T07:29:29.766+03:002013-08-16T07:29:29.766+03:00Kokemukseni perusteella hylly on aina riittävä var...Kokemukseni perusteella hylly on aina riittävä varastotila, ellei sitten kyse ole tarjoustuotteesta, ellei kauppa itsessään ole liian pieni myyntiinsä nähden tai ellei joku osta koko hyllyä tyhjäksi, kuten arveltiinkin. Tavaraa saa joka päivä, joten jos hyllytila ei riitä, sitä täytyy raivata lisää. Kysyntä on niin sirpaloitunut, että harvoja tuotteita enää ostetaan suuria määriä, kaupassa voi olla jopa 10000-20000 tuotetta.<br /><br />Tutkittuani hyllypuutteita olen huomannut, että useimmiten automaattisessa tilausjärjestelmässä on jokin virhe, ettei se tilaa kyseistä tuotetta lisää. Jos virhettä ei havaita ja pikaisesti korjata, hyllypaikka pysyy tyhjänä ja asiakas, joka haluaisi ostaa juuri sen tuotteen, joutuu pettymään kerta toisensa jälkeen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-36124493318719914842013-08-16T07:15:04.627+03:002013-08-16T07:15:04.627+03:00Kaj, voisin kuvitella, se on aina tehokkain tapa n...Kaj, voisin kuvitella, se on aina tehokkain tapa niin tilanhallinnan kuin henkilökulujen kannalta. Valitettavasti en Lidlin kanssa ole päässyt vielä työskentelemään.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-59190865215462145702013-08-15T15:49:41.421+03:002013-08-15T15:49:41.421+03:00"Tämän olen pannut merkille viime aikoina suu..."Tämän olen pannut merkille viime aikoina suurissakin päivittäistavarakaupoissa. Aivan tavallisten tuotteiden tilat saattavat ammottaa tyhjyyttään. Joskus asia selittyy bussilastillisilla venäläisostajia, jotka ovat ostaneet kaiken mitä löytyy, mutta asiaintila ei aina välttämättä korjaannu seuraavanakaan päivänä."<br /><br />Olen töissä toisella duopoliketjulla, ja meillä ainakaan ei tavaraa VOI saada hyllyyn seuraavalle päivälle, vaan tilaus-toimitus-rytmi (eli kuinka kauan tilauksen tekemisen jälkeen joutuu odottamaan että tavaraa tulee) on useimmissa tuotteissa 48h. Ainoastaan tuoretuotteissa tilauksia voi tehdä seuraavalle päivälle, ja niitäkin ainoastaan jos hyllypuute syntyy/huomataan heti aamulla. Kokonaan toinen kysymys onkin sitten se, voisiko tätä rytmiä muuttaa järkevämmäksi. Kaupantätinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-5203309895884009232013-08-15T12:11:31.832+03:002013-08-15T12:11:31.832+03:00"Ei-oo -myyntiä on aivan liikaa. Yhdysvallois..."Ei-oo -myyntiä on aivan liikaa. Yhdysvalloissa marketpäällikkö joutuu heti tentattavaksi, jos aluepäällikkö huomaa yhdenkin aukon hyllyssä. Saatavuusongelmat ovat pätevä syy, mutta aivan liian usein kyse on vain siitä, että asiaan ei kiinnitetä huomiota. Riittää, että tavaraa on tulossa (yli)huomenna. Tutkimalla joka päivä syyt hyllypuutteisiin ongelma saadaan helposti kuriin. Useimmiten syy on saldovirheessä."<br /><br />Tämän olen pannut merkille viime aikoina suurissakin päivittäistavarakaupoissa. Aivan tavallisten tuotteiden tilat saattavat ammottaa tyhjyyttään. Joskus asia selittyy bussilastillisilla venäläisostajia, jotka ovat ostaneet kaiken mitä löytyy, mutta asiaintila ei aina välttämättä korjaannu seuraavanakaan päivänä.<br /><br />Olen arvellut syyksi varastotilojen totaalisen puuttumisen - että ei ole mahdollista tilata tavaraa tukusta yhtään enempää kuin hyllyyn mahtuu. Tästä asiasta blogisti, joka varmaan tietää minua paremmin, kirjoittaa juuri päinvastaista! <br /><br />Jos jatkuvasti kauppaan pelmahtaa kymmenittäin ostajia eikä varastotilaa ole, mitä siinä voi muuta tehdä kuin myydä eioota kunnes on taas täydennystä tulossa?Anna-Liisahttps://www.blogger.com/profile/06846736329872754375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-62207704773169621792013-08-15T09:54:23.555+03:002013-08-15T09:54:23.555+03:00Tuo jonotus on mielenkiintoinen juttu. Ihmisellä o...Tuo jonotus on mielenkiintoinen juttu. Ihmisellä on aikaa kierrellä kaupassa vaikka reilun tunnin verran, ihan rauhassa katsellaan ja valikoidaan tuotteita ja vaihdetaan tuttujen kanssa kuulumisia ja saatetaan jopa juoda munkkikahvit sen citar...kaupan kahvilassa. Sitten kun päästään kassalle missä joutuu jonottamaan 3 minuuttia, tuleekin ihan älytön kiire ja ahdistus ja niin hyväntuulinen asiakas muuttuukin pirulliseksi sadistiksi joka sitten haukkuu kassanhoitajan ja antaa ymmärtää että jonot ovat hänen syynsä.<br /><br />Samulin idea noista alennustuotteista oli hyvä ja varmasti toteuttamiskelpoinen nykytekniikalla. Tuntuu silti että mieluummin heitetään se ruoka bioon kuin lähdetään ottamaan prosentteja hinnasta. Luulisi sen olevan kannattavampaa ottaa vaikka se 50% hinnasta pois kuin jättää koko tuote myymättä ja sitten vielä maksaa sen kuljetuksesta kaatopaikalle.Kaupan/tukun työntekijä vuodesta 2002noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-64191221569834801632013-08-15T08:22:30.343+03:002013-08-15T08:22:30.343+03:00Paikallinen Lidl on todellakin noussut ykkösvaihto...Paikallinen Lidl on todellakin noussut ykkösvaihtoehdoksi kauppareissuille. Tämä johtuu yksinomaan siitä, että vihaan jonottamista. Tien toisella puolen oleva, tätä suomen duopolia edustava marketti jää kirkkaaksi kakkoseksi jo pelkästään siksi, että siellä saa käyttää saman ajan pelkästään kassajonossa joka Saksakaupassa menee koko reissuun.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-77652724103429810222013-08-14T21:40:17.397+03:002013-08-14T21:40:17.397+03:00Eikös Lidl-ketjun myymälät elä lähes ilman varasto...Eikös Lidl-ketjun myymälät elä lähes ilman varastoa ja tilatut tuotteet tulevat aina suoraan myymälän puolelle. Ainakin muistan joskus tällaista kuulleeni.Choi Bhttps://www.blogger.com/profile/11617404667045547267noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-35279845511150205282013-08-07T11:58:15.890+03:002013-08-07T11:58:15.890+03:00Samuli, mainio idea! Olen tästä keskustellutkin aj...Samuli, mainio idea! Olen tästä keskustellutkin ajatustasolla, se ei ole lainkaan niin vaikeasti toteutettavissa kuin saattaa vaikuttaa. QR-koodilla jokaisen tuotteen voisi yksilöidä 'parasta ennen'-päiväyksen mukaisesti, jolloin kassa osaisi automaattisesti antaa alennuksen.<br /><br />Samalla kaupoilla olisi reaaliaikainen tieto siitä, paljonko milläkin päiväyksellä olevia tuotteita on varastossa ja jos tietokone ennustaisi, että ne eivät ehdi mennä kaupaksi, ne voitaisiin alentaa tai nostaa paremmille paikoille hyvissä ajoin. Lisäksi kun päiväys menee umpeen, tietokone voisi tulostaa listauksen hävikkituotteista sen sijaan, että tarvitsee käydä koko hylly läpi. Kaupan ala elää valitettavasti vielä monin tavoin 80-lukua.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04841210258795815765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7087162470428306015.post-11418299871606730732013-08-07T11:48:32.881+03:002013-08-07T11:48:32.881+03:00Itse olen odotellut sitä, milloin elintarvikkeita ...Itse olen odotellut sitä, milloin elintarvikkeita aloitetaan hinnoittelemaan joustavasti tuoreuden mukaan. Ei olisi vain normaalihintaisia ja tietyllä prosentilla alennettuja lähes vanhoja tuotteita, vaan nopeasti pilaantuvien ruokien hinnat voisivat muuttua jopa kerran päivässä.<br /><br />Tämä vähentäisi ruuan roskiin heittämistä vanhentumisesta johtuen, kun asiakkaille muodostuu kannustin ostaa niitä hieman vanhempiakin. Mikäli tuoreet ja lähes vanhentuneet myydään samalla hinnalla, ihmiset tietenkin valitsevat aina sen kaikista parhaimman, jolloin huonoimmat menevät helposti roskiin. Mutta jos huonoimmat lähtisivät alennettuun hintaan automaattisesti, nekin menisivät paremmin kaupaksi.Samuli Pahalahtihttps://www.blogger.com/profile/00647125520510426355noreply@blogger.com