torstai 22. elokuuta 2013

"Näin meillä on aina tehty"

Kaupan ala on konservatiivista. Muutokset alalla ovat hitaita, kaupat ja kaupan alan ketjut eivät juuri mene konkurssiin. Alalla ei ole samanlaista nopean kehittymisen pakkoa kuin monilla muilla aloilla. Ehkä siksi alalle hakeutuu ihmisiä, jotka pitävät rutiineista.

Mutta mitä tapahtuu, kun alalle tulee täysin uusi henkilö, joka näkee asiat toisin, keisarin ilman vaatteita? Olen todistanut tätä usein ja suosittelen esimiehiä ottamaan kaiken hyödyn irti näistä mainioista havainnoijista: kesätyöntekijöistä.

Kesätyöntekijä on ulkopuolinen ja jos rekrytointi on mennyt nappiin, täynnä virtaa, joka hakee purkautumisreittiä. Pahin karhunpalvelus mitä kauppa voi tehdä tällaisen kultakimpaleen sattuessa kohdalle on lannistaa hänet sanomalla ”Näin meillä on aina tehty.” Voi olla että on, mutta aina pitäisi houkutella kesätyöntekijää kertomaan, miten hän asiat näkee. Uudet silmät eivät vielä ole tottuneet luutuneisiin tapoihin. Tässä muutamia esimerkkejä.

Kassalla aloitti 15-vuotias tyttö ensimmäisessä kesätyöpaikassaan. Hänelle näytettiin, miten kassa tilitetään. Ensin 5 senttiset, sitten 10 senttiset, sitten... Tässä kohtaa tyttö keskeytti, ”Eikö teillä ole kolikkolaskuria?” Niin... Eipä muuten ole. Kukaan ei ollut ikinä ajatellut sitä. Se hommattiin ja jatkossa kassojen tilitys sujui kolmasosassa ajasta.

Hyllyttämässä aloitti 16-vuotias poika. Eräänä päivänä hän kysyi proteiinijuomasta, joka oli aina loppu, voisiko sitä tilata enemmän? Hän voisi salilla kertoa, että täältä saa. Sitä tilattiin, myynti lähti nousuun, jolloin häneltä tiedusteltiin, mitä muita tuotteita kannattaisi tilata. Niistä tehtiin lopulta hyllynpääty, mikä toi lisämyyntiä aivan uudesta segmentistä.

Reilu parikymppinen opiskelija kysyi eräänä päivänä, ”Kun tuo meidän olutosasto on aivan surkea, eikö sille voisi tehdä jotain?” Opiskelija oli oluen asiantuntija, joten hän sai kokeilla hyllynpäätyä. Se toimi, joten häneltä kysyttiin lisää ideoita. ”Hommataan kaikki suomalaiset pienpanimo-oluet, sellaista ei ole missään!” Hommattiin. Sekin toimi. Erikoisoluiden myynti kuusinkertaistui.

”Näin meillä on aina tehty”, joopajoo.. Innovaatiot eivät ole mitään ydinfysiikkaa, vaan aivan tavallisia asioita. Ne syntyvät, kun joku näkee asiat toisin. Parhaiten asiat nähdään ruohonjuuritasolla, missä tekeminen on jokapäiväistä. Ihminen on kekseliäs, ellei häntä lannisteta. Työntekijäsi voivat olla yllättävän kekseliäitä, jos he oikeasti voivat vaikuttaa asioihin.
Millaisia kesätyöntekijöitä sinä haet? (klikkaa suuremmaksi)





4 kommenttia:

  1. Siinä on aika iso kynnys lähteä ehdottelemaan uudistuksia kun aika iso prosentti, etenkin johtavassa asemassa olevat, ihmisistä ottaa nämä innovaatiot neuvomisena ja siitä on tapana loukkaantua. "Teenkö minä työni huonosti jotta tällainen amatööri tulee minua neuvomaan!?". Pitäisi johtoportaan astua nöyränä samalle tasolle kuin duunarit ja olla läsnä. Samassa tiimissä eikä portin paremmalla puolella. Myös laajalti odotetaan että suuri ja mahtava esimies tietää jo kaikesta kaiken ja on miettinyt jo valmiiksi kaikkea. Moni idea jää näinollen myös esittämättä kun luotetaan siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sam Walton, Walmartin perustaja jaksoi aina muistuttaa johtajiaan ideoiden tärkeydestä, taisi mennä suurinpiirtein näin: "Jos idea on hyvä, se parantaa meidän toimintaamme. Jos se on epävarma, sitä pitää kokeilla. Jos se ei toimi, sen esittäjälle täytyy huolella perustella, miksi se ei toimi, että hän uskaltaa esittää ideansa seuraavallakin kerralla." Sam Walton sanoi suoraan, ettei hän ole itse keksinyt mitään, mutta hän on ylivertainen lainaamaan muiden ideoita.

      Poista
  2. Minä olen se joka meni kauppaan aivan toiselta alalta ja sain toteuttaa uusia ideoitani. Kauppias onneksi antoi siihen mahdollisuuden, ehkä näki siihen myös tarpeen. Näin uusin silmin asioita, kaupan väen silmät ehkä sokeutuu kaikessa kiireessä. Tein hyllynpäätyjä, tilasin erikoisuuksia, laitoin hevi osaston uuteen kuosiinsa.

    VastaaPoista
  3. Mietin monesti, mihin se innovatiivisuus häviää, niin esimiehiltä kuin työntekijöiltä.

    VastaaPoista