Heti vuodenvaihteen jälkeen vapaista aukioloajoista julkaistiin
mielipidekirjoitus, jossa harmiteltiin niiden aiheuttamia ongelmia perheen
kannalta. Tämä ja ennen vuodenvaihdetta julkaistut kirjoitukset ovat
herättäneet paljon keskustelua.
Kirjoituksista saa kuvan, että myyjien perhe-elämä on nyt pistetty aivan palasiksi. Koska asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa, eivätkä kaupat yleensä ota tällaisiin asioihin kantaa, kaivoin vanhoja vuorolistoja arkistojen kätköistä nähdäkseni, mikä kaupan tilanne oikein on.
Ensimmäinen kauppani oli market. Vuonna 2008 sitä on nähtävästi pyöritetty tällaisella työnjaolla:
Työvuoroja viikossa: 43
Iltavuoroja (töissä kaupan sulkemiseen asti): 12
Iltavuorojen osuus kaikista vuoroista: 28%
Sunnuntaina työvuoroja: 2
Sunnuntaivuorojen osuus kaikista vuoroista: 5%
Hypermarketissa puolestaan tehtiin kauppaa vuonna 2011 tällaisella työnjaolla:
Työvuoroja viikossa: 89
Iltavuoroja (töissä kaupan sulkemiseen asti): 22
Iltavuorojen osuus kaikista vuoroista: 25%
Sunnuntaina työvuoroja: 3
Sunnuntaivuorojen osuus kaikista vuoroista: 3%
Iltavuoroihin sisältyvät sunnuntaivuorot.
Luvuista nähdään, että noin 75% kaupan työvuoroista on muita, kuin iltavuoroja. Vuorot eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti, vaan osastovastaavat tekevät yleensä aamuvuorot, koska heidän tärkeimmät työnsä ajoittuvat siihen aikaan. Iltavuorot jakautuvat rivimyyjien kesken.
Sunnuntaivuorot ovat erittäin harvinaisia, mutta nekin jakautuvat rivimyyjien kesken. Sunnuntaivuoroihin voi laskea mukaan tulevat pyhäpäivät, jolloin kauppa on todennäköisesti minimimiehityksellä auki. Todennäköisyys tehdä näitä pyhävuoroja on siis erittäin pieni.
Kaupan alalla on siis huomattavasti vähemmän iltavuoroja, kuin esimerkiksi kolmivuorotyössä on yövuoroja. Myyjän kannalta ongelma on se, että ne jakautuvat pienelle porukalle. Se on valitettavasti alalla pelin henki. Parhaat osaajat tarvitaan aamuvuoroon, vaikka osaaja itse haluaisikin tehdä iltavuoroa. Paras keino saada lisää aamuvuoroja on siis kehittää osaamistaan ja opiskella. Kaupoissa on jatkuvasti huutava pula hyvistä osastovastaavista ja myymäläpäälliköistä. Jos sellaiseksi kehityt, niin paikka on varma. Jos ei samasta kaupasta, niin muualta.
Kirjoituksista saa kuvan, että myyjien perhe-elämä on nyt pistetty aivan palasiksi. Koska asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa, eivätkä kaupat yleensä ota tällaisiin asioihin kantaa, kaivoin vanhoja vuorolistoja arkistojen kätköistä nähdäkseni, mikä kaupan tilanne oikein on.
Ensimmäinen kauppani oli market. Vuonna 2008 sitä on nähtävästi pyöritetty tällaisella työnjaolla:
Työvuoroja viikossa: 43
Iltavuoroja (töissä kaupan sulkemiseen asti): 12
Iltavuorojen osuus kaikista vuoroista: 28%
Sunnuntaina työvuoroja: 2
Sunnuntaivuorojen osuus kaikista vuoroista: 5%
Hypermarketissa puolestaan tehtiin kauppaa vuonna 2011 tällaisella työnjaolla:
Työvuoroja viikossa: 89
Iltavuoroja (töissä kaupan sulkemiseen asti): 22
Iltavuorojen osuus kaikista vuoroista: 25%
Sunnuntaina työvuoroja: 3
Sunnuntaivuorojen osuus kaikista vuoroista: 3%
Iltavuoroihin sisältyvät sunnuntaivuorot.
Luvuista nähdään, että noin 75% kaupan työvuoroista on muita, kuin iltavuoroja. Vuorot eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti, vaan osastovastaavat tekevät yleensä aamuvuorot, koska heidän tärkeimmät työnsä ajoittuvat siihen aikaan. Iltavuorot jakautuvat rivimyyjien kesken.
Sunnuntaivuorot ovat erittäin harvinaisia, mutta nekin jakautuvat rivimyyjien kesken. Sunnuntaivuoroihin voi laskea mukaan tulevat pyhäpäivät, jolloin kauppa on todennäköisesti minimimiehityksellä auki. Todennäköisyys tehdä näitä pyhävuoroja on siis erittäin pieni.
Kaupan alalla on siis huomattavasti vähemmän iltavuoroja, kuin esimerkiksi kolmivuorotyössä on yövuoroja. Myyjän kannalta ongelma on se, että ne jakautuvat pienelle porukalle. Se on valitettavasti alalla pelin henki. Parhaat osaajat tarvitaan aamuvuoroon, vaikka osaaja itse haluaisikin tehdä iltavuoroa. Paras keino saada lisää aamuvuoroja on siis kehittää osaamistaan ja opiskella. Kaupoissa on jatkuvasti huutava pula hyvistä osastovastaavista ja myymäläpäälliköistä. Jos sellaiseksi kehityt, niin paikka on varma. Jos ei samasta kaupasta, niin muualta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti