Törmäsin
sattumalta epäsuomalaiseen tapaukseen, missä työntekijä koki yrityksen toimivan
tehottomasti ja päätti ohittaa komentoketjun, ottaen yhteyttä
suoraan omistajiin. Yhteydenotto kannatti: ilmeni, että
omistajataholla oli täysin eri kuva tilanteesta kuin
ruohonjuuritasolla. Toimivan johdon päätöksiä peruttiin ja yritys
pystyi jatkossa toimimaan paremmin.
Maailmalla ilmiö tunnetaan nimellä whistleblower (suom. ilmiantaja). Siinä työntekijä paljastaa jonkin organisaatiossa vallitsevan vakavan epäkohdan, mikä muuten pysyisi piilossa. Seuraukset eivät aina ole pilliin puhaltajalle miellyttäviä. Tunnetuimpia ovat olleet Bradley Manning ja Edward Snowden, jotka ovat paljastaneet Yhdysvaltain hallituksen ja armeijan väärinkäytöksiä julkisuuteen. Näissä tapauksissa paljastus on ollut työnantajalle todella kiusallinen. Voit kuitenkin itse valita, käytätkö ilmiötä hyödyksesi vai koituuko se haitaksi. Manningilla ja Snowdenilla ei ollut vaihtoehtoja.
Maailmalla ilmiö tunnetaan nimellä whistleblower (suom. ilmiantaja). Siinä työntekijä paljastaa jonkin organisaatiossa vallitsevan vakavan epäkohdan, mikä muuten pysyisi piilossa. Seuraukset eivät aina ole pilliin puhaltajalle miellyttäviä. Tunnetuimpia ovat olleet Bradley Manning ja Edward Snowden, jotka ovat paljastaneet Yhdysvaltain hallituksen ja armeijan väärinkäytöksiä julkisuuteen. Näissä tapauksissa paljastus on ollut työnantajalle todella kiusallinen. Voit kuitenkin itse valita, käytätkö ilmiötä hyödyksesi vai koituuko se haitaksi. Manningilla ja Snowdenilla ei ollut vaihtoehtoja.
Nucor on
Yhdysvaltalainen terästeollisuuden yritys, jolla on poikkeuksellinen
yrityskulttuuri. Entinen pääjohtaja Ken Iverson kuvaa kirjassaan
"Plain talk", miten hämmästyneitä ihmiset ovat, kun hän
vastaa itse puhelimeen. Lisäksi kuka tahansa voi aina soittaa
hänelle ja kertoa murheistaan. Kun ihmiset tietävät, että heitä
kuunnellaan ja he voivat vaikuttaa, he tarttuvat tilaisuuteen
yrityksen sisällä sen sijaan, että alkaisivat haukkua yritystään
sen ulkopuolella.
Myös Walmartissa
on samanlainen järjestelmä. Jokainen työntekijä voi keskustella
lähimmän esimiehensä kanssa ongelmasta ja jos häntä mielestään
kohdellaan epäreilusti, vedota seuraavalle asteelle, aina
pääjohtajaa myöten. Sam Walton kertoi tilanteesta, jossa
rekkakuski oli irtisanottu ja tämä vetosi aina Waltonille asti. Mr.
Sam keskusteli hänen kanssaan ja asetti ehdot, joilla hän sai
työpaikkansa takaisin.
Waltonin alainen johtaja raivostui ja vaati
miehen erottamista. Mr. Sam piti kuitenkin pintansa ja selitti
alijohtajalle, että erottamisen kumoaminen ei suinkaan laske hänen
arvostustaan, vaan nostaa sitä. Avoimien ovien politiikka vaatii
sitä, että ihmiset näkevät, että se toimii. Jos kuski ei hoida
hommiaan, hän tietää, että hänet jatkossa erotetaan syystä.
Mutta jos hän hoitaa hommansa, hän varmasti kertoo kaikille, miten
sai työpaikkansa takaisin ja miten avoimien ovien politiikka
oikeasti toimii. Se taas kannustaa muitakin ihmisiä samaan.
Työtyytyväisyyden lisäksi avoimien ovien politiikka auttaa tuomaan vakavia ongelmia johdon tietoon. Koska johtaja ei aina voi liikkua kentällä, on hyvä, jos hänellä on ainakin tuntosarvet kunnossa ja tietoa virtaa jatkuvasti hänen korviinsa. Asiakasrajapinnassa näkyy totuus, ei neukkarin raporteissa. Raportit näyttävät seuraukset, eivät syytä.
Työtyytyväisyyden lisäksi avoimien ovien politiikka auttaa tuomaan vakavia ongelmia johdon tietoon. Koska johtaja ei aina voi liikkua kentällä, on hyvä, jos hänellä on ainakin tuntosarvet kunnossa ja tietoa virtaa jatkuvasti hänen korviinsa. Asiakasrajapinnassa näkyy totuus, ei neukkarin raporteissa. Raportit näyttävät seuraukset, eivät syytä.
Kannustatko
sinä alaisiasi kertomaan epäkohdista ja murheista? Valittavatko he
mieluummin keskustelupalstoilla kuin toimistossasi? Miten paljon
potentiaalia sinun yrityksessäsi hukataan pitämällä ovet kiinni?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti