Mikä aiheuttaa hävikkiä ruokakaupoissa? Ongelman suuruuteen nähden tästä on hyvin vähän tietoa. Ruokakauppojen hävikki on 65-75 miljoonaa kiloa vuodessa. Kun tämän valtavan määrän suhteuttaa yhtä suomalaista kohden, siitä tulee 32-37 grammaa päivässä, eli noin yksi omena neljää suomalaista kohti. Toki jokainen gramma on kaupoille liikaa, koska ne ovat suoraan pois katteesta. Lähes kaikki hävikki johtuu päiväysvanhoista tuoretuotteista, joten hävikin syiden etsiminen kannattaa aloittaa niistä. Paretonin laki vaikuttaa hävikkiinkin, osastosta riippuen 5-20% hävikkituotteista aiheuttaa yli puolet osaston kokonaishävikistä.
Yleisin
syy hävikille on liian suuri varasto. Tuotteet odottavat kaupan takavarastossa
tai hyllyssä liian pitkään, ennen kuin ne myydään. Kun tilaus saapuu, kaikki
takavarastossa olevat tuotteet ovat tilausvirhettä. Takavaraston lisäksi myös
hyllyt saattavat olla liian täysiä. Hyllyissä tulisi olla vain sen verran
tavaraa, että ne näyttävät hyvältä, eikä mikään tuote lopu kesken. Suomessa on totuttu
liian suuriin takavarastoihin ja tavaraa tilataan hyllyihin varmuuden vuoksi,
mikä johtaa hävikkiin.
Liian täydet hyllyt aiheuttavat hävikkiä |
Tilausrytmi voi mennä sekaisin myös muulla tavalla. On parempi, että varastoa täydennetään joka päivä vähän, kuin että esimerkiksi viikon tavarat tulevat kerralla. Jatkuva, vähittäinen täydentäminen johtaa siihen, että päiväykset uusiutuvat jatkuvasti. Suuret kertatilaukset johtavat siihen, että tuote on hyllyssä tai varastossa liian pitkään, ennen kuin se saadaan myytyä.
Hyllytysvirhe johtaa siihen, että aiemmin tulleita tuotteita jää uusien taakse, reunoille tai sekaan. Asiakkaat tykkäävät aina ottaa keskeltä tai lapun kohdalta, jolloin hyllyttäjän täytyy olla tarkkana, että päiväykset menevät oikeassa järjestyksessä.
Asiakas ottaa aina lapun kohdalta. Reuna ei myy. |
Myös
inhimillinen tekijä aiheuttaa virheitä. Ihmisen tekemät tilaukset aiheuttavat
enemmän tilausvirheitä, koska ihminen tilaa fiiliksellä, eikä faktoilla.
Normaalimyynnistä poikkeavina päivinä käsitilaukset ovat ok, mutta jos tuote on
automaattisessa tilausjärjestelmässä, kaikki ylimääräiset tilaukset ovat
seurausta tilausjärjestelmän asetusten virheestä.
Osastosta riippuen 80-96%:lle hävikistä löytyy selkeä syy, mille voi tehdä jotain. Kaupoissa hoettava mantra "Jos ei ole hävikkiä, ei ole mitä myydä" on vailla perusteita, se vain totuttaa myyjät hyväksymään liian suuren hävikin.
Osastosta riippuen 80-96%:lle hävikistä löytyy selkeä syy, mille voi tehdä jotain. Kaupoissa hoettava mantra "Jos ei ole hävikkiä, ei ole mitä myydä" on vailla perusteita, se vain totuttaa myyjät hyväksymään liian suuren hävikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti