perjantai 25. huhtikuuta 2014

Asiakas ottaa jos tarvitsee

Muoviset pikkupussit ovat alkaneet herättää keskustelua ympäristön näkökulmasta. Ainakin Kesko miettii nyt tarkkaan ja harkitusti, miten pikkupussien kanssa jatkossa toimitaan.

Kassamyyjän ja asiakkaan näkökulmat laajentavat ymmärrystä. Kassa on ohjeistettu tarjoamaan pikkupussia joka kerta, kun tietynlaiset ostokset tulevat kassalle. Tämä on palvelua, mutta se on myös kassan kannalta melko raskasta. Monet asiakkaat kieltäytyvät, enemmän tai vähemmän jyrkin sanakääntein. Toiset, kuten minä, eivät jaksa kiinnittää huomiota ja sanovat vain "Joo.", että tilanteesta päästään nopeasti eteenpäin. Tarjoaminen tuntuu minulle pikemminkin tyrkyttämiseltä. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna jonotusaika venyy, kun myyjä pakkaa ostoksia pikkupusseihin. Kassa tarjoaa pikkupusseja monta sataa kertaa viikossa ja vain harva asiakas siitä ilahtuu.

Meillä on ongelmaan ilmainen ratkaisu: sijoitetaan pikkupussit kassalinjan päätyyn omaan telineeseensä! Jos asiakas tarvitsee pikkupussia, hän saa sen helposti. Kassamyyjän ei tarvitse hokea samaa päivästä ja viikosta toiseen ja saada tylyjä vastauksia. Asiakkaiden jonotus ei veny, eivätkä he joudu sosialisoimaan kassamyyjän kanssa enemmän kuin on tarpeen. Oikean tarpeen vähäisyys ja sosiaalinen paine pitävät huolen, että pikkupussien menekki pienenee: harva niitä oikeasti tarvitsee mihinkään ja jos niiden kanssa jää suotta temppuilemaan, tuntee olevansa perässä tulevien asiakkaiden tukkona.

Mikäli näillä ohjeilla pikkupussiongelmat eivät ratkea, olemme ilomielin ohjaamassa tradenomin opinnäytetyötä aiheesta. Ketjujen johtoportailla lienee tärkempääkin tekemistä.

6 kommenttia:

  1. Huono idea! Olen näin miespuolisena aina yhtä hymyä ja iloinen, kun kassatäti kainosti kysyy "Pannaanko pussiin?"

    VastaaPoista
  2. Tossa on mulle täydellinen opparin aihe :D:D:D:D

    Ensin pitäisi ehkä tutkia, laskea ja selvittää mm. käytettäisiinkö pusseja tämän jälkeen enemmän vai vähemmän, kuinka paljon kokonaisia rullia katoaisi (eräilläkin alueille esim ulkomaalaiset laittavat jokaisen tuotteet omaan pussiin ja lisäksi vielä ottavat noin 20 ylimääräistä pikkupussia ), toisaalta jos yksi kokonainen pussirulla katoaisi viikossa (maksaa sisään ehkä 2e?), kuinka monta asiakasta pystyttäisiin palvelemaan enemmän, kun ainaista "pannaanko pussiin"- keskustelua ei tarvitsisi käydä. Ja Pirkka muovipussihan on valittu joten vuoden ympäristötuotteeksi ;), joten enemmin niitä ku pikkupusseja!!!

    Mutta onhan tuossa tietynlaisia mittaamattomiakin asioita...onko se pikkupussi sitten sitä palvelua,mitä mummo haluaa kaupassa saada ?

    Ei muuta kun pilotoimaan !!!

    VastaaPoista
  3. Ilmeisesti kun et ole kassan takana työskennellyt vuosiin, et tiedä kuinka yllättävän moni pikkupusseja haluaa. Heillä on motiivina taikauskoinen oletus, jonka mukaan se pussi pystyisi estämään esim. jäätelön sulamisen. Analysoin tätä omassa blogissani http://www.lily.fi/blogit/sika-mias-ja-porsas-naene-kaupassa/suomalaiset-ovat-taikauskoisia-3250

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen blogi sinulla, pistin heti jakoon. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai jai, toivottavasti ei bisnes kärsi. En uskoisi minun blogini suosittelun tekevän hyvää yrityksesi imagolle ;)

      Poista
    2. Mehän tehdään kaupan henkilökunnan kanssa töitä. Ei se maine kun paranee siitä vaan. :P

      Poista